W sobotę, 8 czerwca, obchodziliśmy
Dzień Chorego w naszym kościele.
O godz. 10:00 Mszę św. odprawił
oraz sakramentu chorych
udzielił proboszcz, ks. Karol Glesmer.
W czasie modlitwy
towarzyszyły nam relikwie bł. Rodziny Ulmów.
W koncercie z okazji Dnia Chorego wystąpiło dwóch wykonawców:
Krzysztof Krymer (skrzypce),
Mikołaj Oleksy (organy).
Krzysztof Krymer urodził się w Katowicach. Tam też rozpoczął swoją przygodę z muzyką uczęszczając do szkoły muzycznej I stopnia, a potem do liceum muzycznego. Po jego ukończeniu w roku 1977 kontynuował swoją naukę w obecnej Akademii Muzycznej (kiedyś Wyższej Szkole Muzycznej) w Bydgoszczy na wydziale instrumentalnym w specjalności skrzypce. W trakcie studiów podjął pracę jako nauczyciel instrumentu w Państwowym Zespole Szkół Muzycznych w Bydgoszczy. Po uzyskaniu dyplomu magistra sztuki zdał przesłuchanie do orkiestry Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Pracował tam 35 lat w grupie II skrzypiec, w tym także na stanowisku muzyka solisty. W szkole muzycznej pracuje do dnia dzisiejszego. Od 1982 przez 25 lat był kierownikiem sekcji instrumentów smyczkowych I i II stopnia. Od roku 2015 jest także doradcą metodycznym Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Muzycznych w Warszawie. Jego uczniowie zdobywają liczne nagrody na konkursach ogólnopolskich. Jest także zapraszany, jako juror, do konkursów i przesłuchań. Oprócz nauczania pasjonuje się także aranżacjami utworów, kompozycją i prowadzeniem zespołów. W szkole muzycznej prowadzi od 30 lat orkiestrę „Come Amabile”, złożoną z dzieci klas IV-VII, a wcześniej prowadził kapelę ludową przy dziecięcym zespole „Płomienie”. Z orkiestrą szkolną zdobył I miejsce na ogólnopolskim konkursie orkiestr szkolnych w Będzinie w 2011 roku. Został wyróżniony brązowym Krzyżem Zasługi a także odznaką „Zasłużony Działacz Kultury”.
Mikołaj Oleksy ukończył bydgoską Akademię Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego w klasie organów dr Jakuba Kwintala. Gra na organach stanowiła od zawsze jego pasję, była celem i sensem wszystkich jego działań. Naukę rozpoczął od gry na pianinie w Prywatnym Ognisku Muzycznym Wojciecha Błaszaka, organisty Kościoła Garnizonowego w Chełmnie. Dzięki niemu poznał grę na organach już w wieku szkolnym. Będąc uczniem gimnazjum jednocześnie kontynuował naukę gry na organach w Diecezjalnym Studium Organistowskim im. Grzegorza G. Gorczyckiego w Toruniu. W tym czasie doskonalił umiejętności grając podczas Liturgii w Kościołach :Fara Chełmińska, Klasztor Sióstr Miłosierdzia w Chełmnie, Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Toruniu. W czasie studiów uczestniczył w licznych kursach improwizacji organowej prowadzonych przez prof. Tomasza Orlowa, Arkadiusza Popławskiego oraz prof. Juliana Gembalskiego. Obecnie pełni obowiązki organisty w parafii św. Mikołaja w Starym Fordonie. Jest inicjatorem okazjonalnych koncertów organowych, popularyzując utwory nie tylko znanych kompozytorów klasycznych ale też muzykę współczesną. Koncerty te stanowią doskonałą okazję do zaprezentowania wszelkich możliwości instrumentu a jednocześnie prezentacji własnych kompozycji w zakresie improwizacji.
Na koncercie usłyszeliśmy:
- Poranek Edwarda Griega z suity Peer Gynt. Edvard Grieg, to jeden z najwybitniejszych kompozytorów epoki romantyzmu. Wśród jego najsłynniejszych dzieł znajduje się suita Peer Gynt.
- „Poranek” to solowy utwór fortepianowy. Inspiracją dla Griega były piękne norweskie krajobrazy, które obserwował każdego ranka. Szczególnie zachwycały go wschody słońca nad fiordami i górami w okolicach Bergen, gdzie mieszkał. Te magiczne momenty poranka pragnął uwiecznić w muzyce. Stąd też „Poranek” oddaje nastrój spokoju, harmonii i piękna otaczającej natury. Utwór rozpoczyna się cichymi, delikatnymi akordami z nutą tajemniczości. Muzyka stopniowo nabiera tempa i nasilenia, przywodząc na myśl budzącą się do życia przyrodę. Słychać śpiew ptaków, szum strumieni, poruszenie liści. Utwór rozwija się dynamicznie, aż osiąga punkt kulminacyjny. Następnie napięcie opada, muzyka uspokaja się i cichnie. Całość oddaje urok poranka i przejście od ciszy nocy do pełni dnia.
- Znakomity utwór organowy Preludium w stylu klasycznym autorstwa Gordon'a Young'a, amerykańskiego organisty i kompozytora XX wieku.
- John Williams tematy z filmu Lista Schindlera. Oskar Schindler jest poważanym niemieckim przemysłowcem, który podczas II wojny światowej jest właścicielem dużej fabryki, w której w nieludzkich warunkach pracują Żydzi. Widząc cierpienie tych ludzi zaczyna ratować ich przed śmiercią w obozach koncentracyjnych. Film oparty jest na prawdziwej historii Oskara Schindlera. Muzyka ta jest pełna smutku, refleksji i nadziei, a każda nuta przywołuje na myśl dramatyczne losy ludzi dotkniętych niewyobrażalną tragedią. „Lista Schindlera” jest przykładem idealnego połączenia sztuki filmowej i muzycznej. Kompozytor, artysta wykonawca i filmowiec znakomicie współpracując ze sobą stworzyli arcydzieło, które na zawsze pozostanie w naszych sercach i umysłach.
- Utwór My Way z repertuaru Zbigniewa Wodeckiego. Był jedną z najbardziej wyrazistych i najpopularniejszych postaci polskiej sceny muzycznej. Jego głosu nie można było pomylić z żadnym innym. W tym roku przypada 7 rocznica śmierci.
- Róża i bez, piosenka z filmu Jak rozpętałem II wojnę światową. Trudno wyobrazić sobie film bez muzyki. Na ekranie odgrywa ona szalenie ważną rolę – pobudza emocje. Czasem w subtelny sposób wtapia się w obraz, innym razem, wbijając nas w fotel potęgą dźwięku, porywa akcję do przodu Tak też się stało z wieloma piosenkami Jerzego Dudusia Matuszkiewicza – kompozytora, wybitnego jazzmana, absolwenta łódzkiej Wyższej Szkoły Filmowej.