Kolędy i nie tylko
W niedzielę, 14 stycznia, uczestniczyliśmy w koncercie
w wykonaniu Antoniny Krzysztoń z Zespołem.
Antonina Krzysztoń polska
pieśniarka, kompozytorka, autorka tekstów, urodziła się w Krakowie.
Zadebiutowała w 1981 r. na Przeglądzie Piosenki Prawdziwej w Hali Oliwii w
Gdańsku, co zaowocowało współpracą z kabaretem Pod Egidą Jana Pietrzaka.
Pierwsze kasety magnetofonowe wydawała w drugim obiegu w wydawnictwach
podziemnych: CDN, Nowa, Solidarność Wielkopolska. Po ogłoszeniu stanu wojennego
występowała nieoficjalnie w klubach studenckich, mieszkaniach prywatnych,
kościołach, m.in.: w Muzeum Archidiecezji u ks. Andrzeja Przekazińskiego oraz w
sławnym z niezwykłych działań artystycznych kościele przy ul. Żytniej u ks.
Wojtka Czarnowskiego. W 1983 r. wygrała Krakowski Studencki Festiwal oraz
zdobyła główną nagrodę FAMA. Uznała wygraną za znak i potwierdzenie, że to jest
jej droga. Zdecydowała się całkowicie poświęcić śpiewaniu. Od tego momentu
tworzy pieśni, piosenki i muzykę. W latach 1984-1992 współpracowała z Markiem
Wallawenderem, gitarzystą, który był również aranżerem wielu jej utworów.
Antonina występowała i występuje na najważniejszych festiwalach, koncertach
związanych z szeroko pojętą piosenką poetycką i religijną (m.in. FAMA, Zamkowe
Spotkania Śpiewajmy Poezję). Antonina Krzysztoń stała się wykonawcą znanym
szerszej publiczności, kiedy w listopadzie 1993 r. piosenka “Perłowa Łódź”
zdobyła pierwsze miejsce w plebiscycie Muzycznej Jedynki. Jest również
kojarzona z czeskim bardem – poetą Praskiej Wiosny 1968 r. – Karelem Krylem.
Jej interpretacje utworów znalazły się na pierwszej kasecie zatytułowanej „Piosenki
Karela Kryla”, wydanej w podziemnym wydawnictwie Nowa w latach
osiemdziesiątych. W 1995 r., w rocznicę śmierci Karela Kryla, Antonina wydała
płytę „Czas bez skarg”, której była muzycznym producentem. Maryna Miklaszewska,
współautorka libretta do musicalu „Metro”, przetłumaczyła teksty większości
piosenek. Antonina w swojej twórczości stara się szukać tego, co nas łączy i
nie ocenia, zaprasza do rozważań, do zadumy i dialogu. Korzysta z folku, który
kocha, i to słychać w jej balladach. W jej śpiewie słychać, że inspirują
artystkę różne gatunki muzyki. To wszystko składa się, na jej niepowtarzalne
interpretacje.
Można też odwiedzić stronę bydgoskiego blogera muzycznego Krzysztofa Wieczorka